torsdag 7. februar 2013

Pasta for voksne: Lørdagsmat fra himmelen :)


Lørdagskveld, rødvin, fysen. Det perfekte utgangspunkt for impulsive oppskrifter :) Og kveldens ble en suksess jeg bare  dele. Hadde lyst på pasta, så jeg satte på en gryte med spaghetti. Begynte så å rote i skapene. Vil jeg ha saus? Nei. Vil jeg ha hvitløk? Ja. Ost? Ja. Og så videre. Plukket og la tilbake, plukket noe annet, tenkte. Jeg elsker å stå sånn, føle smakene i hele kroppen og la de danne seg en egen helhet, skape seg til et måltid. En opplevelse.

Pastaen var ferdig og jeg sto fortsatt med hodet i kjøleskapet. Gikk bort til komfyren og hentet pastaen, helte av vannet. Tenkte på pasta og hvitløk. Og olje, og bacon og urter. Og ost. Det begynte å ta form. Her er det jeg endte opp med: 

2-4 porsjoner (avhengig av hvor sultne og storspiste dere er):
Ferdigkokt pasta
Godt med olje
1 kinesisk hvitløk
Salt
Pepper
En god neve hakket frisk basilikum og oregano
En pakke baconterninger
Revet parmesan
En tomat til hver person
Balsamicoeddik 

Ha godt med olje i stekepanna. Det er en fordel å bruke teflonpanne hvis du har det. Ha i pastaen og strø over salt og pepper. Press hvitløken over pastaen og rør godt inn. Hakk urter og rør inn. La surre på lav varme, og rør ofte så pastaen ikke svir seg eller blir sprøstekt. 


Det skulle gått an å lukte!

Baconterningene stekes i en gryte eller panne for seg i litt smør eller olje. Sett til side når ferdig. 
La pastaen surre til smakene har blandet seg godt, smak gjerne på en bit med gaffel innimellom. Når du synes den er ferdig finner du fram en dyp bolle eller tallerken til hver person, har oppi en god dæsj med pasta, og legger en god skje med baconterninger på toppen. Skjær opp tomaten og dander langsmed siden av bollen eller tallerkenen. Strø parmesanost på toppen og sprinkle litt balsamicoeddik over det hele. Pass på så du ikke går bananas med balsamicoeddiken, den kan ta overhånd. Til sist tar du pepperkverna og jobber deg lett over hver tallerken med litt nykvernet pepper. Pynt med et par basilikumblader på toppen.

Jeg serverte dette til en intetanende samboer, og etter den første biten fikk jeg et blikk med en blanding av henførelse og stjerneglans. Å, herregud, var hans første kommentar, dette var nydelig! Og så sa han ikke mer før det var tomt. Det sa egentlig mer enn kommentaren hans :) 

Skulle ønske jeg kunne spist det en gang til... 

Det blir ikke lenge til neste gang! Ha en fin lørdagskveld :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar